2010. július 1., csütörtök

Kerékpár utak...

A kerékpár szerelmesei nem élhetnének kerékpárút nélkül. A kerékpározás nem csak jó, de egészséges is, de ehhez kell egy megfelelően kiépített kerékpárút, mely megfelelő irányt és biztonságot ad a kerékpárútjaink során. Sajnos ma egyre több fát vágnak ki a kerékpárutak építése miatt, de ez elkerülhetetlen egyes helyeken. Gondoljunk csak bele, hogy mennyivel kisebb a kockázat egy autósnak és egy kerékpárosnak, ha nem az úttesten, hanem mellette a biztonságos kerékpárúton halad. Rengeteg hely van, amerre érdemes kerékpártúrákat szervezni barátokkal, ismerősökkel. Ilyen a Balaton környéke, a Fertő tó és környéke valamint a Mecsek és a Mátra környéke.

A kerékpárút különböző helyeken különböző módon van kiépítve természetesen, de a szabványt és jelzőtáblákat itt is kell tartani. Egy kerékpárút akkor jó, ha kényelmesen el tud menni egymás mellet 2 biciklis, az-az körülbelül 2-2,5 méter széles el van választva két sávra is. A bicikli utakon az útfesték általában sárga és ez is jelzi azt, hogy kerékpárosok részére készült az adott kerékpárút. Mosonmagyaróváron és környékén az utóbbi 3 évben rengeteg új kerékpárút épült és ez nagyon nagy kényelmet és biztonságot nyújt a környéken kerékpározóknak.

Szerintem egy szép nyári reggelen a boltba vagy fodrászhoz, vagy strandolni menni hangulatosabb bringával, mint kocsiba ülni, de ehhez kell egy megfelelően kiépített és karbantartott kerékpárút. Ma már az országban, ahogy Pesten is egyre több új bicikliút épül, de ehhez az önkormányzatok támogatására van szükség, és nincs mindenhol elég pénz erre. Ha kinézünk Ausztriában ott láthatjuk, hogy szinte mindenhol van kerékpár út, sőt külön a traktoroknak is vannak kiépítve utak, hogy ne lassítsák és veszélyeztessék az autós forgalmat. Ma már különböző és jobbnál jobb kerékpártúrákat szerveznek egyes túraszervező cégek és ezekben sokszor vesznek részt diákok és felnőttek egyaránt. Egy kerékpárút kiépítése természetesen nem akkora pénz és idő, mint egy autóút kiépítése, de gondosan és áttekinthetően kell kiépíteni.

A városokban külön lámpákkal és zebrákkal kell biztonságossá tenni a kerékpárosok számára az utakat. Szerintem azt mindenki belátja, hogy egy kerékpárút hiába van jó hálózattal kiépítve, ha nem biztonságos, tehát a minőség és a biztonság az mindig nagyon fontos. Nem szabad lenni túl nagy emelkedőknek és nagy lejtőknek sem a kerékpárúton, mert balesetveszélyes lehet. Tudomásom szerint a 20-25%os emelkedő és lejtő a maximális határ. Végezetül egy kerékpárút legyen szép és biztonságos és sok szép élményt kívánok minden egyes kerékpárosnak az útjuk során.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése